Θυμός και θλίψη (γιατί νιώθουμε το ένα αλλά εκφράζουμε το άλλο)

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Ο θυμός και η θλίψη είναι μεγάλοι σύμμαχοι. Σε σημείο που παίρνει ο ένας τη θέση του άλλου προκειμένου το άτομο να μη βρεθεί σε δύσκολη θέση. Αλλά κάτι τέτοιο δεν λειτουργεί απαραίτητα υπέρ μας.

Είναι γνωστή η ροπή μας να ανταλλάσσουμε τα συναισθήματα του θυμού και της θλίψης. Συνειδητά ή ασυνείδητα υποκαθιστούμε το ένα με το άλλο για να προστατευτούμε από δυσκολίες που θα προκύψουν αν φανερώσουμε πώς νιώθουμε στα αλήθεια. Αυτό βέβαια δημιουργεί σοβαρότερα προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις αλλά αρχικά  και σε εμάς του ίδιους.

Ο θυμός και η θλίψη αποτελούν συνήθως δυο αντιδράσεις σε μια αρνητική εμπειρία που βιώνεις εσύ, κάποιος για τον οποίο νοιάζεσαι πολύ ή σχετίζεται με κάτι πολύ σημαντικό για σένα. Είναι εύκολο να υποκαταστήσει το ένα με  το άλλο αλλά οι ρίζες τους είναι πολύ διαφορετικές.

Ενώ ο θυμός είναι ενεργητικός η θλίψη είναι παθητική. Ο θυμός σε εξεγείρει, είσαι έτοιμος να υπερασπιστείς τον εαυτό σου ή να επιτεθείς. Η θλίψη σε αφήνει εντελώς εκτεθειμένο στον πόνο του τραύματος που απέκτησες. Με τη θλίψη νιώθεις ευάλωτος ενώ με τον θυμό εξοπλίζεσαι για να κερδίσεις τη μάχη. Η θλίψη αποδέχεται μια κατάσταση ως έχει ενώ ο θυμός σε ντοπάρει να κάνεις κάτι που θα ανατρέψει τα πράγματα.

Συχνά προτιμάμε τον θυμό από τη θλίψη γιατί μας αποσπά την προσοχή από το γεγονός ότι έχουμε πληγωθεί- δεν χρειάζεται να αντικρίσεις τις πληγές σου, θα ασχοληθείς με το πώς θα πάρεις το αίμα σου πίσω.

Επιλέγουμε το ένα συναίσθημα αντί για το άλλο όταν τρομάζουμε από τις συνέπειες της αυθεντικής μας αντίδρασης. Εδώ αξίζει να επισημάνουμε πως ό,τι προκαλεί φόβο σε σένα για έναν άλλον είναι ασφαλής αντίδραση. Κάποιος αρνείται να νιώσει ευάλωτος, ένας άλλος δειλιάζει όταν πρέπει να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Μερικοί φοβούνται τις συνέπειες του θυμού τους ενώ άλλοι δεν αντέχουν να νιώσουν τον πόνο.

Συχνά προτιμάμε τον θυμό από τη θλίψη γιατί μας αποσπά την προσοχή από το γεγονός ότι έχουμε πληγωθεί- δεν χρειάζεται να αντικρίσεις τις πληγές σου, θα ασχοληθείς με το πώς θα πάρεις το αίμα σου πίσω.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ποιο συναίσθημα μας «διευκολύνει». Γιατί μετατρέποντας τη θλίψη σε οργή ίσως βλάπτουμε εμάς και όσους αγαπάμε εξαπολύοντας επίθεση, ενώ το μόνο που χρειαζόμαστε είναι φροντίδα και χρόνο για να συνέλθουμε.

Ενώ μετατρέποντας την οργή σε θλίψη ίσως βλάπτουμε εμάς και όσους αγαπάμε καταφεύγοντας στην αδράνεια την ώρα που χρειάζεται να καταναλώσουμε ενέργεια για να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα.

ΣΧΟΛΙΑ

ASTROHEART NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο Newsletter του ASTROHEART, για να λαμβάνετε αποκλειστικά E-Books από τον Γιώργο Πανόπουλο

Η εγγραφή έγινε με επιτυχία!