Ωροσκόπος, ή Πρώτος Οίκος

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

H μάσκα

 

Ωροσκόπος, Ανατέλλων Σημείο ή Πρώτος Οίκος. Είναι σχεδόν αδύνατο να συνοψίσεις τη σημασία του. Είναι πολλά ταυτόχρονα: είναι το πως δρας στον κόσμο, η «εικόνα της προσωπικότητάς» σου, η αυθόρμητη αντίδρασή σου στον κόσμο. Παρόλο που σε μερικούς ο Ωροσκόπος είναι εμφανής  μπορεί να είναι όπως είπε ο Dane Rudhyar «ο πιο άπιαστος και δύσκολος στην αντίληψή του τομέας του γενέθλιου χάρτη.»

 

Η αστρολογία έχει γίνει τόσο δημοφιλής τις τελευταίες δεκαετίες που σχεδόν  όλοι ξέρουν το ζώδιο στο οποίο ανήκουν. Πολλοί από αυτούς δεν ξέρουν όμως ότι το ζώδιο στην πραγματικότητα είναι η θέση του Ήλιου την ώρα της γέννησης. Με άλλα λόγια όταν μιλάμε για ζώδιο μιλάμε για τον Ήλιο.  Συνεχίζοντας πολλοί πια γνωρίζουν και τον Ωροσκόπο τους. Ο ωροσκόπος είναι το ζώδιο που ανατέλλει την στιγμή της γέννησης. Προκύπτει μετά από υπολογισμούς που βασίζονται στην ακριβή ώρα γέννησης και στο γεωγραφικό μήκος και πλάτος. Μόνο γνωρίζοντας την ώρα γέννησής μας μπορούμε να φτιάξουμε τον αστρολογικό μας χάρτη. Ο ωροσκόπος αποτελεί την αρχή του χάρτη και συμβολίζει την αρχή της ζωής.

Ο Ωροσκόπος αποτελεί την πρόσοψη της προσωπικότητάς μας. Αποτελεί τη μάσκα που φοράμε για να επιβιώσουμε. Περιγράφει το κομμάτι εκείνο της προσωπικότητάς μας που μπορούμε εύκολα να εκφράσουμε. Είναι η βιτρίνα στην οποία τοποθετούμε ό,τι καλύτερο διαθέτουμε για  να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή ώστε κάποιος να θελήσει να περάσει στα ενδότερα. Ο Ωροσκόπος είναι εμφανής και είναι αυτός που βλέπουν όσοι μάς συναντούν για πρώτη φορά. Πρόκειται για το κομμάτι του εαυτού μας που επιτρέπουμε στους άλλους να δουν. Μερικές φορές ο Ωροσκόπος κρύβει, ή μάλλον προστατεύει την πραγματική μας ταυτότητα που εκφράζεται από τον Ήλιο μας.

Ο Πρώτος Οίκος δείχνει πως αντιλαμβάνεται κάποιος το περιβάλλον, τους ανθρώπους και τις καταστάσεις γύρω του και τον τρόπο που μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα μέσα στον κόσμο.  Μας δείχνει τις τεχνικές που έχει υιοθετήσει, που καλλιεργεί και εξελίσσει ώστε να συγχρονιστεί με τον κόσμο. 

Εάν κάποιος έχει ίδιο Ωροσκόπο με τον Ήλιο του- είναι δηλαδή γεννημένος  5-7 το πρωί- μπορεί να έχει μια περισσότερο ολοκληρωμένη προσωπικότητα, ή αν έχει Ήλιο και Ωροσκόπο σε φιλικά μεταξύ τους ζώδια μπορεί να εκφράσει  με μεγαλύτερη άνεση την προσωπικότητά του  από κάποιον που έχει  διαφορετικό τον Ωροσκόπο από τον Ήλιο – κι όταν λέμε διαφορετικό εννοούμε ο Ήλιος με τον Ωροσκόπο να ανήκουν σε διαφορετικό στοιχείο (νερό, φωτιά, αέρας, γη) ή σε διαφορετική ποιότητα (παρορμητική, μεταβλητή, σταθερή). Όταν Ήλιος και Ωροσκόπος ταυτίζονται είσαι αυτό που φαίνεσαι.

 

Μια σημαντική υπενθύμιση. Η μάσκα έχει αποκτήσει μια μάλλον δυσάρεστη διάσταση όταν αναφέρεται στην προσωπικότητα αλλά χρειάζεται να έχουμε κατά νου ότι αστρολογικά μιλάμε για ένα αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας που χρειάζεται να αφομοιώσουμε και καθόλου να απορρίψουμε.

Ο Ωροσκόπος σαν Μάσκα

Η μάσκα, ως ιδέα που σχετίζεται με τον Ωροσκόπο στην μοντέρνα αστρολογία προέρχεται από τον Καρλ Γιουνγκ (Carl Gustav Jung,  26 Ιουλίου 1875 – 6 Ιουνίου 1961, Ελβετός ιατρός και ψυχολόγος και εισηγητής της σχολής της Αναλυτικής Ψυχολογίας.) Η λέξη μάσκα στα λατινικά είναι persona και αυτή την λέξη  χρησιμοποιούσαν οι ρωμαίοι για τις αρχαίες μάσκες που οι έλληνες χρησιμοποιούσαν στο θέατρο. Η ελληνική μάσκα λοιπόν είχε μια σειρά από χρήσεις. Να υπενθυμίσω ότι οι ηθοποιοί εμφανιζόντουσαν σε μεγάλα θέατρα όπως το θέατρο της Επιδαύρου. Χιλιάδες θεατές καθόντουσαν στις θέσεις και επειδή όλοι μπορούσαν να ακούσουν καθαρά λόγω της καλής ακουστικής δεν τους ενδιέφερε και τόσο να δουν. Έτσι οι τεράστιες μάσκες που φορούσαν οι ηθοποιοί έδειχναν τον χαρακτήρα μετατρέποντας τον σε αρχέτυπο.

Παρακολουθούσες δηλαδή το αρχέτυπο του θεού ή της θεάς με μάσκες που απεικόνιζαν φόβο, τρόμο, χαρά, αγάπη, τρέλα.  Οι μάσκες επίσης λειτουργούσαν και ως μεγάφωνο για να ακουστούν οι ηθοποιοί. Άρα ο Ωροσκόπος είναι μια μάσκα που μας χρειάζεται για να «ακουστούμε». Είναι η μάσκα που φοράμε για να σχετιστούμε με τους άλλους ανθρώπους. Είναι φτιαγμένη από αυτό που ονομάζουμε «προσωπικότητα»- από στιλ, κίνηση, έκφραση, στάση του σώματος. Υπάρχουν δώδεκα διαφορετικές αρχετυπικές περσόνες που βασίζονται στα δώδεκα ζώδια.

Μια σημαντική υπενθύμιση. Η μάσκα έχει αποκτήσει μια μάλλον δυσάρεστη διάσταση όταν αναφέρεται στην προσωπικότητα αλλά χρειάζεται να έχουμε κατά νου ότι αστρολογικά μιλάμε για ένα αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας που χρειάζεται να αφομοιώσουμε και καθόλου να απορρίψουμε. Η μάσκα είναι απαραίτητη κι έχει στόχο να μας προστατεύσει και να δηλώσει κάτι για εμάς. Θα μπορούσαμε να το πούμε κι αλλιώς: η μάσκα μας προστατεύει από τους ανεπιθύμητους και μας διαφημίζει σε αυτούς που επιθυμούμε.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα αυτοματισμό που λειτουργεί αμυντικά όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με αβέβαιες περιστάσεις, όταν φοβόμαστε, ή όταν βρισκόμαστε σε άγνωστο έδαφος.

Ένας Κριός ωροσκόπος  υιοθετεί μια ενεργητική, αποφασιστική, «θυμωμένη» συμπεριφορά ή μια ανταγωνιστική προσωπικότητα όταν αισθάνεται ότι απειλείται. Ο Ταύρος μπορεί να γίνει πεισματάρης ή εξαιρετικά γοητευτικός κρύβοντας ένα εντελώς διαφορετικό εαυτό από κάτω. Οι Δίδυμοι ωροσκόποι μιλάει γρήγορα και συνεχώς όταν αισθάνονται αμηχανία ή βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Η ευκολία στο λόγο, η ευφυΐα και η συζήτηση μπορεί να κρύβουν από κάτω  ευαισθησία και βάθος. Ο Καρκίνος κρύβει συνήθως τα αισθήματά του όταν μιλάει πολύ συναισθηματικά, υπεραντιδρά, ή δείχνει μεγάλη ευαισθησία. Η εσωτερική δύναμη μπορεί να είναι φλέβα χρυσού και αν η μάσκα πέσει μπορεί να αποκαλυφθεί ένα εξαιρετικά αναλυτικό μυαλό.

Ο Λέων έχει την ικανότητά να είναι δραματικός, θεατρικός, φλογερός, «εδώ είμαι κοιτάξτε με»  όταν δεν αισθάνεται ασφαλής. Η Παρθένος αρχίζει να κάνει πολλές ερωτήσεις όταν θέλει να κρύψει την αμηχανία της. Μπορεί να γίνει επικριτική, ή υπερβολικά αναλυτική όταν νιώθει ανασφαλής. Η υπερβολική αντικειμενικότητα μπορεί να κρύβει τρυφερότητα και ευαισθησία. Ο Ζυγός στον ωροσκόπο κρύβεται πίσω από μια ευγένεια που υποχρεώνει, γλυκύτητα και την έντονη ανάγκη να γοητεύσει όταν δεν αισθάνεται στα νερά του. Μπορεί να υπάρχει κρυμμένος θυμός κάτω από αυτή τη ανάγκη του να είναι συνεχώς χαριτωμένος.

Ο Σκορπιός είναι ένας πολύ έντονος, δυναμικός και ισχυρός ωροσκόπος. Μπορεί να κρύβει τρυφερότητα ή μια μεγάλη αίσθηση χιούμορ που έρχεται στην επιφάνεια όταν αισθάνεται ασφαλής. Χρειάζεται να μάθει να χαλαρώνει αντί να επιτίθεται πιθανόν χωρίς να το συνειδητοποιεί. Ο Τοξότης  είναι πάντα φωτεινός, αισιόδοξος και γελαστός ακόμα κι όταν τα πράγματα είναι δύσκολα. Η μάσκα του εκπέμπει την αισιοδοξία της Πολυάννας- όλα θα πάνε καλά, όλα είναι εντάξει». Πίσω από αυτή την χαρούμενη πρόσοψη μπορεί να υπάρχει τεράστια θέληση, ή θλίψη.

Κάποιος με Αιγόκερω έχει μια αυστηρή, βλοσυρή,  ή ντροπαλή πρόσοψη που κρύβει ένα διαφορετικό χαρακτήρα. Μια επικριτική προσωπικότητα συνήθως κρύβει μεγάλη ανασφάλεια, πίεση ή είναι αποτέλεσμα αντιξοοτήτων, ή μιας σκληρής παιδικής ηλικίας.  Ο Υδροχόος είναι ένας ωροσκόπος που μπορεί να έχει αλλοπρόσαλλες αντιδράσεις, να είναι αντισυμβατικός ή απρόβλεπτος κρύβοντας ένα ευάλωτο και τρυφερό άνθρωπο. Η μάσκα του «διαφορετικού»  είναι αυτή που του προσφέρει ασφάλεια.  Για τους Ιχθύς η μάσκα υπάρχει για να συντονίζεται με τους άλλους, για να αλλάζει χαμαιλεοντικά ανάλογα με αυτόν που έχει μπροστά του. Αποφεύγει τις συγκρούσεις και την ένταση και δεν αντέχει την ασχήμια και τον πόνο. Πίσω από τον ιδεαλισμό και την εξιδανίκευση υπάρχει δύναμη και η δυνατότητα να δώσει πρακτικότητα στα οράματά του.

Για να κατανοήσουμε τον Ωροσκόπο χρειάζεται να αντιληφθούμε πως παρουσιάζουμε προς τα έξω τον εαυτό μας. Εάν επί πλέον συνειδητοποιήσουμε ότι οι μέθοδοι  που χρησιμοποιούμε για να κρατήσουμε τους ανθρώπους σε απόσταση συγκρούονται με τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας τότε χρειάζεται να συνθέσουμε την εξωτερική προσωπικότητα με τον εσωτερικό μας εαυτό. Έτσι εκλύουμε μια νέα ενέργεια.

 

Ωροσκόπος, ή Πρώτος Οίκος

(συνέχεια)

Τι είναι ο Ωροσκόπος ή Πρώτος Οίκος

– Ο Ωροσκόπος σχετίζεται με την γέννησή μας κυριολεκτικά. Ο Ωροσκόπος με τις όψεις που κάνει, ο κυβερνήτης του ζωδίου που βρίσκεται και  η κατάστασή του μάς δίνουν πληροφορίες για τις φυσικές περιστάσεις της γέννας που μερικές φορές είναι κυριολεκτικές.

-Ίσως έχετε ακούσει τη φράση, «όπως ξεκινάς έτσι και συνεχίζεις». Αυτό το ξεκίνημα περιγράφει ο Ωροσκόπος. Πρόκειται για την είσοδο στη ζωή.

– Η είσοδος μας στον κόσμο μας δίνει πληροφορίες για τον τρόπο που ξεκινάμε τα πράγματα. Πως αντιμετωπίζουμε την αρχή; Πως αισθανόμαστε ξεκινώντας κάτι; Με Τοξότη πχ  ωροσκόπο αισθανόμαστε διαφορετικά από ότι αν είχαμε Αιγόκερω ωροσκόπο: ο πρώτος ξεκινάει τα πάντα  με αισιοδοξία, ενθουσιασμό, με διάθεση περιπέτειας ενώ ο δεύτερος με επιφυλακτικότητα, φόβο και δισταγμούς. Φυσικά μιλάμε σε χονδρικές γραμμές για να συνεννοηθούμε.

– Δίπλα στα νέα ξεκινήματα ο ωροσκόπος μας δίνει πληροφορίες για το πώς αντιμετωπίζουμε τις κομβικές και σημαντικές στιγμές της ζωής μας. Πως αντιδρούμε στις οριακές στιγμές, τις δύσκολες στιγμές, πώς μπαίνουμε σε κάθε καινούργιο στάδιο της εξέλιξής μας- από το πώς χειριζόμαστε μια κρίση μέχρι το πώς ξεκινάμε τις σχέσεις. Με λίγα λόγια οι συνθήκες της γέννησής μας, η ατμόσφαιρα  που υπήρχε γύρω από τη γέννησή μας και οι άνθρωποι με τους οποίους ήρθαμε σε επαφή τον πρώτο καιρό της γέννησής μας δείχνουν ως ένα σημείο πως «γεννάμε» κάτι καινούργιο, ή πως δίνουμε ζωή σε κάτι που αρχίζει.

-Να θυμόμαστε επίσης ότι η συμπεριφορά που υιοθετούμε με τον Ωροσκόπο μας μαθαίνεται από πολύ νωρίς  και επηρεάζεται από τους γονείς και τις απαιτήσεις τους  ή επιθυμίες τους όπως και από την προσαρμογή μας σε αυτούς ώστε να μας δώσουν ότι έχουμε ανάγκη. Τέτοια πατρόν συμπεριφοράς πολλοί τα συνεχίζουν ακόμα κι όταν δεν τα χρειάζονται, ή δεν τα έχουν ανάγκη όπως συμβαίνει πχ με μια σαραντάχρονη γυναίκα που συνεχίζει να υποδύεται το χαριτωμένο, ντροπαλό μικρό κορίτσι. Εδώ χρειάζεται ένας βαθμός αυτοσυνειδησίας: από πού προέρχεται αυτή η συμπεριφορά; Χρειαζόμαστε κάποια χαρακτηριστικά της παιδικής μας ταυτότητας  στην ενήλικη ζωή μας; Μας βοηθάνε στις σχέσεις μας με τους άλλους; Φυσικά και μια τέτοια συμπεριφορά όπως αυτή που ανέφερα δεν είναι καλή ή κακή- δεν τίθεται ζήτημα ηθικής κρίσης. Μπορεί μάλιστα να αποτελεί ένα κομμάτι της γοητείας της. Απλώς τονίζω το γεγονός ότι ο Ωροσκόπος καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το πώς ανταποκρίνονται οι άλλοι σε μας και ότι χρειάζεται να έχουμε συναίσθηση της εικόνας που προβάλλουμε.

– Εδώ βλέπουμε και το πώς αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες. Το στιλ της δράσης μας. Πως προσπαθούμε να οργανώσουμε και να πραγματοποιήσουμε  τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας.

– Με τον Ωροσκόπο ξεκινάμε την περιπέτεια της ζωής μας με στόχο να αφήσουμε το αποτύπωμά μας. Κάθε φορά που ένας αργός κυρίως πλανήτης- Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας, Πλούτωνας-  διελαύνει τον Ωροσκόπο μας «ξαναγεννιόμαστε». Η ζωή μας δεν θα είναι ποτέ ίδια όταν η διέλευση ολοκληρωθεί.

Ωροσκόπος και γέννηση

Πώς γίνεται και ο Ωροσκόπος περιγράφει τη γέννησή μας;  Η γέννηση δημιουργεί τον Ωροσκόπο ή ο Ωροσκόπος δημιουργεί τη γέννηση; Η απάντηση έρχεται με μια ερώτηση: Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;  Βεβαίως μια τέτοια συζήτηση καταλήγει συνήθως σε αποπροσανατολιστικές σκέψεις: αν διαλέγω τη στιγμή της γέννησής μου οι «κακές» εμπειρίες που πιθανόν να αντιμετωπίσω είναι «λάθος μου;» Όχι είναι «καλές ή κακές» εμπειρίες που χρειάζεται να αντιμετωπίσω, ή προσαρμογές που χρειάζεται να κάνω σε μια πορεία που τα ζητούμενα είναι η αυτογνωσία και η δημιουργία.

Πως μπαίνουμε στην περιπέτεια της ζωής λοιπόν;  Με τη θέλησή μας; Με φωνές και κλωτσιές; Μιλήσαμε για την κότα και το αυγό κι εδώ χρειάζεται να κάνω μνεία στον εξαίρετο αστρολόγο Howard Sasportas (12Απριλίου 1948-16 Μαΐου 1992) που είπε ότι αν όλοι είμαστε κοτόπουλα τότε ο Ωροσκόπος μας δείχνει το στιλ που βγαίνουμε από το αυγό δίνοντας μερικά διασκεδαστικά παραδείγματα. Με Ωροσκόπο Σκορπιό λέει ότι το ράμφισμα  του κελύφους του αυγού  αποτελεί ένα δράμα μεταξύ ζωής και θανάτου. Με Ωροσκόπο Λέοντα χρειάζεσαι ένα υπέροχο αυγό για να βγεις από μέσα εντυπωσιακά και δεν βγαίνεις αν δεν υπάρχει κοινό να σε περιμένει. Με Δίδυμους στον  Ωροσκόπο  βγαίνεις από το αυγό τιτιβίζοντας και κοιτάζοντας γύρω με περιέργεια. Με Αιγόκερω παίρνει πολύ καιρό για να βγεις και είναι πολύ δύσκολο. Ο Καρκίνος ωροσκόπος ξέρει ότι πρέπει να βγεί , ραγίζει το κέλυφος και μετά αποφασίζει ότι είναι πιο ασφαλής στο αυγό που γνωρίζει. Ο Ταύρος αργεί να βγει αλλά έτσι και ξεκινήσει η διαδικασία θα την φέρει εις πέρας με αποφασιστικότητα και σταθερότητα.

«Ο Ωροσκόπος» λέει ο Sasportas «μπορεί να είναι ο τρόπος που βγαίνουμε από το αυγό, αλλά αυτό που είμαστε είναι ο Ήλιος μας. Με άλλα λόγια ο Ωροσκόπος είναι το μονοπάτι που οδηγεί στον  Ήλιο μας. Για παράδειγμα μια γυναίκα με Ήλιο στον Κριό και Παρθένο Ωροσκόπο χρειάζεται να ανακαλύψει την ικανότητά της να ξεκινήσει, να ηγηθεί και να εμπνεύσει (Κριός) αναπτύσσοντας τις ποιότητες της Παρθένου δηλαδή διοχετεύοντας την ενέργεια στοχευμένα και με ακρίβεια. Ένας άντρας με Ήλιο στους Ιχθύς και Ζυγό Ωροσκόπο μπορεί να ανακαλύψει τον τρόπο για να βοηθήσει και να υπηρετήσει τους άλλους (Ιχθύες)  μέσα από διαπροσωπικές σχέσεις ένας προς ένα, ή μέσα από καλλιτεχνικές προσπάθειες (Ζυγός).  Ο Ωροσκόπος ανθίζει μέσα στον Ήλιο. Ή όπως λέει και η Liz Green, ο Ήλιος είναι το είδος του Ήρωα που είμαστε, αλλά ο Ωροσκόπος είναι η αποστολή που αναλαμβάνουμε. Ο Ήλιος είναι γιατί είμαστε εδώ, ο Ωροσκόπος πώς θα πάμε εκεί.»

Ο Ωροσκόπος ανθίζει μέσα στον Ήλιο. Ή όπως λέει και η Liz Green, ο Ήλιος είναι το είδος του Ήρωα που είμαστε, αλλά ο Ωροσκόπος είναι η αποστολή που αναλαμβάνουμε. Ο Ήλιος είναι γιατί είμαστε εδώ, ο Ωροσκόπος πώς θα πάμε εκεί.»

Ο Ωροσκόπος είναι η φυσική εμφάνιση

Ωροσκόπος περιγράφει και το φυσικό σώμα , ή τουλαχιστον αποτελεί ένα σημαντικότητα δείκτη αφού χρειάζεται πάντα να έχουμε υπόψη ότι την εμφάνιση την επηρεάζει και ο Ήλιος, και ο κυβερνήτης του Ωροσκόπου, πλανήτες κοντά στον Ωροσκόπο.

Αξίζει να αναφέρω ότι στις εποχές της ακμής του Χόλιγουντ στις δεκαετίες του 1930 και  του 40 τα μεγάλα στούντιο διατηρούσαν λίστες με ηθοποιούς στις οποίες ήταν καταγεγραμμένος ο Ωροσκόπος τους. Εάν ήθελες ένα όμορφο άντρα με έντονο ταμπεραμέντο και έντονη φωτιά, τότε προσλάμβανες τον Ρόμπερτ Τέιλορ που είχε Λέοντα Ωροσκόπο. Εάν ήθελες κάποια που ήταν εγκεφαλική,  κομψή κι απόμακρη έπαιρνες την Γκρέις Κέλι που παρόλο που πολλοί πλανήτες της (Ήλιος, Ερμής, Άρης) ήταν στον Σκορπιό η μάσκα/Ωροσκόπος της ήταν Ζυγός.

Εάν ήθελες ένα Ταύρο Ωροσκόπο, σταθερό, γοητευτικό, ξεροκέφαλο, αργό, καλόβολο τότε ήξερες ότι θα απευθυνθείς στο Γκάρι Κούπερ, ή τον Χένρι Φόντα, τον Μπιγκ Κρόσμπι ή τον Πέρι Κόμο. Η κινηματογραφική βιομηχανία που δημιουργήθηκε από ψευδαισθήσεις και όνειρα βασίστηκε πολύ στις μάσκες και σε Περσόνες που οι μάσκες τους ήταν τόσο αρχετυπικές που έγιναν σταρ χωρίς να χρειάζεται να είναι καν ηθοποιοί, όπως η Μέριλιν Μονρόε με Λέοντα Ωροσκόπο και Ποσειδώνα ακριβώς πάνω στον Ωροσκόπο.

Μια τελευταία ματιά

Για κάποιους φαίνεται ότι ο Ωροσκόπος αποτελεί μια επιφανειακή ποιότητα όπως φαίνεται σε αυτό το απόσπασμα του Jeff Mayo (7 Οκτωβρίου 1921-17 Απριλίου 1998, αστρολόγος και συγγραφέας): «Μπορεί να είναι το πρόσωπο που φοράει ένας άντρας παράλληλα με τις επαγγελματικές και κοινωνικές του δραστηριότητες κρύβοντας τον αληθινό χαρακτήρα του που μόνο οι κοντινοί του και πολλές φορές ούτε καν αυτοί ξέρουν ότι υπάρχει.»

Κι όμως αυτή η «εικόνα της προσωπικότητας που οι άλλοι βλέπουν δεν προβάλλεται από πρόθεση- είναι αυτόματη. Ακόμα περισσότερο δεν είναι επιφανειακή όπως διατείνονται πολλά αστρολογικά βιβλία. Είναι η πύλη με την οποία συνδεόμαστε με τον εξωτερικό κόσμο. Ο Stephen Arroyo τονίζει ότι «ο Ωροσκόπος αποκαλύπτει τον τρόπο που αισθανόμαστε τον εαυτό μας να είναι  ο εαυτός μας που δεν μοιάζει με κανένα. Δηλώνει κάτι ουσιαστικό για την προσωπικότητα και την προσέγγισή της ζωής, αλλά μπορεί να φαίνεται ότι κυριαρχεί ή ότι είναι περισσότερο αυθεντικός όταν ο υπόλοιπος χάρτης υποστηρίζει και εναρμονίζεται με αυτόν. Όταν ο υπόλοιπος χάρτης δεν συντονίζεται ιδιαίτερα με τις ποιότητες και την ενέργεια του Ωροσκόπου τότε ο Ωροσκόπος φαίνεται επιφανειακός, μια τεχνητή μάσκα που εμποδίζει την υπόλοιπη προσωπικότητα να εκφραστεί.»

Φαντάσου τον Ωροσκόπο σαν ένα παράθυρο που βλέπεις τον κόσμο. Κάθε παράθυρο έχει διαφορετικό σχήμα, χρώμα, τζάμι αλλάζοντας τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα. Κανένας άλλος δεν μπορεί να δει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο  αυτό που βλέπουμε εμείς γιατί κανένας άλλος δεν μπορεί να δει από το παράθυρό σου, ή τα μάτια σου.

 

Πίνακας

Ο Ωροσκόπος ή Πρώτος Οίκος

(Σημασίες του)

Πως προβάλλουμε τον εαυτό μας

Η αυθόρμητη εικόνα που παρουσιάζουμε προς τα έξω

Η περσόνα μας

Η αυτοσυνειδησία

Τα όρια

Η ζωτικότητά μας

Η φυσική μας εμφάνιση

 

Ωροσκόπος, ή Πρώτος Οίκος

(συνέχεια)

Από τον Προμηθέα στον Φρανκενστάιν

 

Το μυθιστόρημα Φρανκενστάιν  της αγγλίδας Μαίρης Σέλεϊ, που γράφτηκε στα μέσα του 1816 και εκδόθηκε το 1818 στην Αγγλία έχει σαν επίκεντρό του τον Βίκτορα Φρανκενστάιν, νεαρό φοιτητή της ανατομίας και της χειρουργικής που δίνει ζωή στα άψυχα και δημιουργεί το Τέρας. Ο υπότιτλος του βιβλίου είναι εύγλωττος: Φρανκενστάιν, ή ο Σύγχρονος Προμηθέας.  Μιλάμε ξανά για το προμηθεικό αρχέτυπο του Υδροχόου. Ο Βίκτωρ Φρανκενστάιν, ως άλλος Προμηθέας, εκτείνει τα όρια της επιστήμης, δημιουργεί ζωή από το θάνατο, γίνεται ο Δημιουργός διαπράττοντας ύβρη. Σε αυτό το βιβλίο έχουμε και το θέμα της διαφορετικότητας: ο Φρανκενστάιν απορρίπτει το Τέρας επειδή είναι «διαφορετικό». Το Τέρας είναι επαναστάτης.

Ο Φρανκενστάιν είναι μια Ουράνια/Υδροχοική  προσωπικότητα δημιουργημένη από μια γυναίκα που είχε τον Ήλιο της σε σύνοδο με τον Ουρανό στην Παρθένο.  Αυτή η σύνοδος δείχνει ότι η Μαίρη Σέλεϊ  ελκυόταν από αντισυμβατικούς άντρες- αυτή είναι μια πρώτη ερμηνεία της συνόδου Ήλιου/Ουρανού σε ένα γυναικείο χάρτη. Έτσι ο Φρανκενστάιν ουσιαστικά είναι το αποτέλεσμα της δημιουργικής της έκφρασης –  μια Ουράνια προσωπικότητα που ξεφεύγει από κάθε όριο. Η Μαίρη Σέλει γεννήθηκε το 1797, οκτώ χρόνια μετά τη γαλλική επανάσταση και δεκατρία μετά την ανακάλυψη του πλανήτη Ουρανού- στην εποχή δηλαδή που ο Διαφωτισμός γινόταν αισθητός.

Μία από τις ιδέες που βρισκόταν κατ’ εξοχήν στο επίκεντρο της Ρομαντικής σκέψης ήταν η τάση να παρομοιάζεται / συνδέεται ο Σατανάς με τον Προμηθέα. Να θυμηθούμε ότι ο Λούσιφερ, ο  Εωσφόρος- «αυτός που φέρνει το φως»- πριν επαναστατήσει  κατά του Θεού ήταν ο πρώτος στην ιεραρχία των αγγέλων έχοντας δύναμη, λαμπρότητα και σοφία. Η σύνοδος του Ήλιου/Ουρανού  διευκόλυνε το συγχρονισμό της Σέλεϊ  με το κύμα της εποχής. Ο Φρανκενστάιν είναι ένας μοντέρνος Προμηθέας  που χάνει το δρόμο του, που το εφευρετικό του πνεύμα εργάζεται φαινομενικά για το καλό  αλλά που όμως δημιουργεί το τέρας  που καταστρέφει το δημιουργό του.

 

Υστερόγραφο

 

Στις σχέσεις οι Υδροχόοι χορεύουν σαν την πεταλούδα γύρω, κοντά, ή μακριά από τη φλόγα. Συνήθως ένας Υδροχόος  έλκεται από ανθρώπους που είναι ελεγκτικοί, αλλά  τους οποίους  δεν αντέχει για πολύ. Γοητεύεται από αυταρχικές προσωπικότητες, αλλά είναι ζήτημα χρόνου να τους δείξει ποιος είναι το αφεντικό. Διατηρεί τον έλεγχο δημιουργώντας απόσταση. Δεν ανήκει στα ζώδια του έρωτα, του σεξ ή του ρομάντζου. Τα αισθήματά του μπορεί να είναι βαθιά και μακράς διάρκειας, αλλά δεν θέλει –κι αυτό είναι ζήτημα ζωής και θανάτου– να φανεί γλυκερός,  ή σε ανάγκη, κολλημένος ή συναισθηματικά εξαρτημένος. Η αποστασιοποίηση από τα αισθήματά του μπορεί να είναι τραυματική για τους άλλους. Ναι, ο Υδροχόος ζει ανάμεσά μας,  αλλά δεν είναι ένας από εμάς.

ΣΧΟΛΙΑ